Vedci objavili najväčšieho hada na svete: Vyzerá ako monštrum z praveku

2024-03-07 12:30:00 |   |    |

Výskumníci v Amazónii objavili nový druh anakondy, ktorý je teraz najväčším známym druhom hada na svete. TASR informuje na základe správy agentúry Reuters.

Vedci plaza objavili v dažďovom pralese na území Ekvádora. Plaz sa vývojovo od svojich najbližších príbuzných oddelil približne pred desiatimi miliónmi rokov, napriek tomu však dodnes vyzerá prakticky rovnako ako jeho predok.

O veľkosti zvieraťa svedčí video zverejnené na internete. Na záberoch vidno, ako jeden z výskumníkov, holandský biológ Freek Vonk, pláva vedľa približne šesťmetrového 200-kilogramového živočícha.

Donedávna panoval názor, že existuje iba jeden druh anakondy tmavej (Eunectes murinus). Vedecký žurnál Diversity však minulý mesiac zverejnil informáciu, že uvedené zviera patrí do nového druhu anakondy (Eunectes akiyama).

Vedcom sa objav podaril náhodou. Pôvodne zamýšľali využiť  anakondy ako indikátor znečistenia národného parku Yasuní únikmi ropy z nekontrolovanej ťažby ropy, uviedol profesor Bryan G. Fry z Queenslandskej univerzity, ktorý už viac než 20 rokov v Južnej Amerike skúma anakondy. Pre agentúru Reuters uviedol, že tento objav im umožnil určiť, že oba druhy (E. murinus a E. akiyama) sa od seba oddelili pred takmer desiatimi miliónmi rokov.

"Najzaujímavejšie je, že napriek svojej genetickej odlišnosti a dlhému (vývojovému) vzďaľovaniu sa sú tieto zvieratá úplne rovnaké," vyhlásil Fry.

Vedcov prekvapilo, že napriek veľkej vizuálnej podobnosti oboch druhov anakond je medzi nimi genetický rozdiel 5,5 percenta. Fry tento rozdiel považuje za fascinujúci a dodáva, že medzi ľuďmi a ich najbližšími príbuznými, šimpanzmi, je genetický rozdiel iba dve percentá.

Anakondy sú extrémne cenným zdrojom informácií o ekologickom zdraví prostredia a o možných dôsledkoch únikov ropy v oblasti na ľudské zdravie, tvrdí Fry. Dodáva, že telá hadov skúmané v niektorých častiach Ekvádora obsahovali extrémne vysoké množstvo látok z ropných únikov, pretože anakondy a ryby druhu arapaima v sebe akumulujú veľké množstvá petrochemických kovov.

"Ak sa v rybách druhu arapaima akumulujú kovy z ropných únikov, znamená to, že sa im musia vyhýbať tehotné ženy. V iných častiach sveta sa ženy pre obavy z metylortuti vyhýbajú lososom a tuniakom," uzatvára Fry.

Sobota, 27. apríl. 2024. Meniny má Jaroslav.